Algemeen nieuws

Mooie driedaagse gevist met ups en downs. (Verslag) incl uitslagen en standen.

Afgelopen weekend mochten we mee vissen met de driedaagse georganiseerd door Cor Schenk,John Kooij, Peter Koopman en Marc Berg. We waren hier voor de eerste keer deelnemers en waren zeer blij dat we mee mochten vissen. Deze wedstrijd zat al vol maar een paar maanden terug kregen we van onze vismaten Michel Kats en Arno Bremer te horen dat er zich een koppel had afgemeld. Hierop heb ik direct contact gezocht met Cor Schenk. Cor mailde mij uitslagen dus het contact was snel geregeld en we stonden op de lijst. Hierna snel contact gezocht met hotel het Meertje in Vinkeveen om daar te kunnen overnachten. Hier boeken veel vissers tijdens de driedaagse. Veel vissers uit het noorden, Duitsland en België zijn hier dan aanwezig. Aangezien we de plek van de afmelding konden overnemen was dat ook geregeld.

Driedaagse

Mooie stek aan de Amstel.

Alles was in kannen en kruiken tot dat de corona snel aan het uitbreiden was. Hoe dichter de wedstrijd dichterbij kwam hoe strenger de regels van de RIVM werden. Het was afwachten of alles wel door kon gaan. Gelukkig kregen we de afgelopen week groen licht om de wedstrijd te kunnen vissen. Wel met enkele aanpassingen. De vak indeling en loting ging digitaal en werd via mail verstuurd. Ook mocht men niet buurten en met de weegploeg mee lopen. En de anderhalve meter regel moest in acht genomen worden. Uitzondering was dat ik als redactie van de witvisser op gepaste afstand fotos mocht nemen.

Donderdag kregen we de vak indeling en wij mochten starten in de Amstel. Onze vrienden Arno en Michel mochten starten in het Noordhollandskanaal.  Na dit bericht ging de vrienden app op rood. Wij hadden een super loting met de start op de Amstel. De Amstel was volgens de geleerden de eerste dag altijd goed. Vrijdag morgen om vijf uur kwam de plaats loting binnen. Wij mochten naar A4 op de Amstel. Michel en Arno hadden een kopstek geloot op het Noordhollandskanaal. Daar ging de app weer.

Driedaagse

Wat een rommel heb je zo.

Zoals de laatste tijd vaker voor komt rijden we gezamenlijk die kant op. We vissen de laatste tijd veel gezamelijke wedstrijden met onze vrienden uit Hoogeveen. We hadden afgesproken bij de benzinepomp bij Zwolle. Even een korte stop en wat bespreken en de reis ging verder. Bij de benzinepomp bij Amersfoort moest weer gestopt worden. Er moesten wormen overgeplaatst worden voor Herman Smelt en Gerrit Evers die ook mee visten. Zij zaten namelijk ook de eerste dag op de Amstel. Hierna moesten we toch wel even doorrijden. We lagen net iets achter op schema. Half acht mocht men het parcours op en wij waren wat later. Bij het water aangekomen stonden Herman en Gerrit ons al op te wachten. Hierna naar onze stek.

De eerste brasem van het toernooi.

Het was nu iets anders uitgezet. Nummer vier stond nu een eind verderop. Vanwege deelname van dertig koppels per vak heeft men besloten op het hele middenstuk uit te zetten. Aangezien ik hier nog nooit gevist had was het voor ons afwachten hoe het zou gaan. We besloten om op 25 en 40 meter te gaan vissen. Dat was de informatie die we gekregen hadden. De wedstrijd kon beginnen en het duurde niet lang en Jeroen zijn top ging al tekeer. Een brasem kwam richting de kant en we waren al snel van de nul af. Hierna ving Jeroen regelmatig een mooi visje. Ik moest wat langer wachten maar ook ging het bij mij een beetje lopen. Mijn slag vissen was iets groter. Dit ging mooi tot dat er rond de middag twee grote boten langs gingen. Een boot naar links en een boot naar rechts. Hierna was het gedaan met de aanbeten. Jeroen wist nog een brasem te vangen maar ik kon mijn stand van honderd meter dom kijken weer in stelling brengen. De weging kon beginnen en wij eindigden met onze zestien kilo op de zevende plaats. Met andere woorden geen goed begin.

Veel vis op A1 en A2.

Op A1 en A2 werd er goed gevangen. Veertig en Dertig kilo. Onze vrienden Michel en Arno visten een vier met bijna achtentwintig kilo. Wat vangsten betreft hebben we vandaag wel een leuke dag gehad. Er zijn wedstrijden waar je veel minder vangt. Na de wedstrijd naar het hotel t Meertje om te overnachten. Hier moesten we natuurlijk ook de regels van de RIVM in acht nemen. Het hotel zou om tien uur in de avond dicht zijn. Dit zijn we natuurlijk niet gewend maar het was niet anders. Bij het Hotel t Meertje aangekomen zagen we dat alleen onze vrienden Arno en Michel aan de bar zaten. Binnen gekomen werden welkom geheten door de eigenaar Marco en kregen gelijk de mededeling dat wij de enige bezoekers waren dit wekend. De andere bezoekers hadden allemaal afgemeld. Dit in verband met de regels vanaf het buitenland. De andere boekingen waren al gecanceld ivm de TC Feeder van de sportvisserij Nederland die ook dit weekend gevist werd. Aan de ene kant erg jammer maar een hotel voor je zelf met vier personen heeft ook wel wat. Die avond even gezellig een biertje doen en de volgende morgen weer vroeg op.

Driedaagse

Alles prima voor elkaar bij T Meertje in Vinkeveen.

Uitslag dag 1

Dag twee.

Even na vijf begon mijn  telefoon al weer te trillen. Dit was voor de wekker. Even kijken en ja hoor onze vrienden app stond weer vol met berichten. Het bleek namelijk dat wij een kop stek geloot hadden. We mochten plaats nemen op het laatste nummer C90. Op zich een mooi nummer maar toen ik de uitslag van de eerste dag bekeek wist ik het nog niet of het wel een goed nummer was. Er was de eerste dag veel gevangen in het laatste vak. Op plaats C90 werd een acht gevist met tweeëntwintig kilo. Michel en Arno moesten naar de Amstel op plaats A18. Hier werd een negen gevist met bijna acht kilo. Het was afwachten dus. Eerst maar even een ontbijtje en dan naar de waterkant.

Ontbijt staat al klaar.

Daar aangekomen eerst in overleg wat te doen. Eén ding was zeker het was vandaag alles of niets voor ons. We gingen in ieder geval dumpen vandaag. We besloten dat Jeroen met de vaste stok zou gaan vissen en dat ik naar de overkant ging. We hadden maar 1 doel en dat was bij de eerste drie vissen zo dat we de laatste dag nog mee visten om de prijzen. Na alle zooi weer uitgepakt te hebben aan de slag met het opbouwen. Op het moment dat alles klaar stond hadden we nog twee minuten over. Al met al net op tijd. Wij kletsen te veel tijdens het opbouwen. Misschien de volgende keer maar eerst opbouwen en dan kletsen. Maar dat lukt vast niet met Jeroen er bij.

Even nadenken hoe we gaan vissen.

De wedstrijd ging van start en het voeren kon beginnen. Jeroen had twee plekken gemaakt. En ik zou alles op mijn plek dumpen. Terwijl ik nog aan het voeren was had Jeroen al een visje gevangen. Na dat ik een korf op tien gebracht had begon ik ook maar eens met vissen. Het nadeel was als je dan een dobber in het water ziet liggen dan hou je deze ook in de gaten. Jeroen ving regelmatig een visje en ik kreeg pas na een half uur mijn eerste aanbeet. Een baarsje melde zich. Even later nog een baarsje en later nog één en nog één. Jeroen was inmiddels naar de andere plek gegaan en even later zakte zijn dobber mooi weg en de eerste brasem bood zich aan. Dit ging op een gegeven moment aan de lopende band. Dan denk je wat moeten we doen. Ik ving alleen maar baarzen aan de overkant. Er zaten ook wel grote bij. Even overleg en ik besloot om op een meter of vijfentwintig een plekje te maken. Jeroen ving lekker door en ik ving af en toe een klein platje en veel baarsjes op vijfentwintig meter.

Wachten op de weging

We besloten de laatste twee uur dat ik de stok ook maar moest pakken en dan wat korter te gaan vissen zo dat ik misschien nog wat aantallen kleine vissen kon vangen. Deze keuze pakte goed uit. Ik kreeg op een gegeven moment de slag er in en ik ving ook regelmatig een mooie brasem mee. Aan het eind van de rit hadden we een mooie visdag en de weging kon beginnen. Er werd nu op enkele plaatsen in het vak ook weer goed gevangen. Koppel Klaas Duizer en Harry Schaeken stonden op dat moment hoog met veertig kilo en koppel Marcel Boel en John Vallenduuk zevenendertig kilo op plaats twee. Dat was wel veel. Ik wist niet hoe het bij ons was. Jeroen heeft de hele wedstrijd door goed gevangen en ik de laatste twee uur. Jeroen gaf mij bij mijn weging van vijtien kilo al een seintje dat wij wel goed zaten. Dat had ik niet verwacht maar met tweeënveertig kilo winnen wij het vak en kunnen een punt bijschrijven. Onze vrienden moesten het weer met vier punten doen. De Amstel was deze dag zeer slecht en met iets meer dan twee kilo vissen Arno en Michel een vier.

Driedaagse

Michel en Arno vangen nog wel een mooie snoek aan de Amstel.

Dat is toch wel raar dat dit zo kan veranderen. Weer naar het Hotel t Meertje om even wat te eten en te drinken. We stonden samen met Michel en Arno op acht punten en de laatste dag kon er nog om de prijzen gevist worden. Even wat eten en die avond kregen we visite van Herman Smelt en Gerrit Evers. Deze mannen zaten elders in een hotel en wilden nog even een biertje met ons drinken. We hebben nog een gezellige avond gehad met wat biljarten en darten en natuurlijk wat onzin uitkramen. Ik moet wel zeggen dat ik tegen tien uur mijn ogen al op half zeven had staan. Een dag aan de waterkant is zeer vermoeiend. Vooral als je de hele dag in de wind zit dan krijg je in de avond rode oortjes. Nog even afscheid nemen van Marco en hem bedanken voor zijn gastvrijheid. Hij heeft ons goed verzorgd het was prima voor elkaar.We hebben meteen geboekt voor volgend jaar. Even een paar uurtjes naar bed en we kunnen er weer tegen aan.

Even een balletje stoten.

Dag drie

Zondag morgen was het weer net na vijf dat de telefoon begon te brommen. De dag loting was weer bekend. Wij mochten net zoals Michel en Arno naar het Amsterdamrijnkanaal. Wij hadden nummer B44 geloot. Op zich geen verkeerd nummer. Hier werd elke dag wel redelijk gevangen. Michel en Arno gingen naar het eerste vak op B33 moest het voor hun gebeuren. Als iemand van ons nog een goede dag had dan zat er nog een eindprijs in. Bij het water aangekomen stond de wind al aardig te blazen. Het zou windkracht vijf worden vandaag. Gelukkig kwam de wind schuin van achter en niet van voren. Tijdens het uitpakken zagen we de eerste grote boten al langskomen. Ik kan me de wedstrijden van eerder bij Maarsen en Loenen nog herinneren. Veel boten en de hele dag klotsen aan de oren zo erg dat je op bed nog het klotsen hoorde.

Driedaagse

De laatste dag aan het Amsterdam Rijnkanaal.

Spullen opbouwen en vissen maar. We hadden weer wat tips gehad maar op een gegeven moment weet je het niet meer. Er kwamen zoveel tips binnen dat we zelf maar een keuze gemaakt hebben. We starten op 20 en 15 meter. Het duurde wel erg lang voor dat we beet kregen. De buren rechts en links vingen al regelmatig een visje en wij maar wachten. Op een gegeven moment kreeg Jeroen een aanbeet en ving een brasem. Hierna ving hij af en toe een visje. Bij mij was het erg rustig. Ik heb dan wel geduld maar begon mij toch af te vragen wat er aan de hand was. In de eerste vijf uur had ik drie keer beet gehad en een aanbeet was zo goed dat ik een visje kon vangen. Ik besloot om toch nog maar eens wat te veranderen. Ik had ook al een plek op zestig meter geprobeerd maar dat was het ook niet. De laatste drie kwartier kreeg ik na vele veranderingen de aanbeten en kon nog een visje of vijf  bij vangen.

Wij vingen Bot aan het Amsterdamrijnkanaal.

Dan is de vraag wat was er gebeurd als ik dit eerder gedaan had. Daar komen we nooit achter. Ik hoorde namelijk dat de vissen altijd het laatste uur terug komen. Ik vraag me dan af wanneer het laatste uur is. Maar ja het was voor ons einde verhaal en moeten het met de dagprijs van gisteren doen. Onze vrienden Arno en Michel hadden een betere dag. Deze mannen weten hun vak te winnen en zijn door deze overwinning in de eindprijzen geëindigd. De spullen opruimen en weer terug naar het noorden. We besloten om onderweg nog even wat met z’n allen te gaan eten. Dit werd de burgerking in Harderwijk. Tijdens het eten kregen we de einduitslag binnen en het bleek dat wij nog een prijs in de superpoule hadden. We zijn op de achtste plaats geeindigd. Dat maakt het weekend helemaal af. We hebben allemaal een prijs kunnen mee pakken. Hier na hebben we nog even wat na gekletst en daarna op huus an. Thuis de rommel overladen en het bankhangen kon beginnen. Na een poosje bankhangen was het bedtijd voor mij. Oogjes dicht en ……. Ik was er helemaal aan toe.

De Witvisser.

De driedaagse is gewonnen door B Theunissen en Th Verhoeven 6 punten en 76 kilo.

De Superpoule is gewonnen door R v Oven en J Gruys met 89 kilo.

Gefeliciteerd!

Ik een pluim wil geven aan de organisatie. Cor Schenk, John Kooij, Peter Koopman en Marc Berg.

Het was allemaal ondanks alle extra regels super geregeld. Alles strak op tijd perfect!

Ook Marco van T Meertje , ondanks de moeilijke tijd bedankt voor de gastvrijheid het was prima geregeld.

Michel en Arno en Jeroen ( De Alwins)  bedankt voor het gezellige weekend.

Volgend jaar maar weer!

Driedaagse

Niet alleen maar vrachtverkeer op het Amsterdamrijnkanaal.

De eindstand

Eindstand superpoule

KLIK HIER VOOR MEER FOTOS.

BAITSHOP.NLMarcel vd EyndeVakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.Maver EvezetCHAMPION FEEDWormenkwekerij WasseHengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.SHIMANO AEROHengelsport SappemeerT Wisentbos DrontenGURU Knowledge is power.HJG DRESCHERFREE SPIRIT/RINGERSSaga-the-game-changer - CrestaPreston Innovations.