banner de witvisser

SOLITH Fish - CrestaGURU Knowledge is power.TopdobbersVerpa-Geers Groundbaits.Hengelsport SappemeerMarcel vd EyndeMatrixHengelsport en Botenbeurs 2017T Wisentbos DrontenCarpzoomCamping Wedderbergen wedde dat je terug komt.Hengelsport Hennie Kruidenier.De Graankorrel Oude Pekela.Vakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.HengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.LASEBOWormenkwekerij WassePreston Innovations.

Jeroen kon vrijdagmiddag nog geen vrij krijgen, dus vertrok ik alleen met de boot richting het hoge noorden, dit keer niet Zweden, maar het noorden van ons eigen kikkerlandje. Hoewel we ons hoofdzakelijk op het doodaasvissen wilden gaan storten, namen we voor de zekerheid ook nog wat trol spullen mee. De auto lag afgeladen vol. Gelukkig verliep de reis zonder noemenswaardig oponthoud en kwam ik net na de middag op de plaats van bestemming aan; een lokale haven waar ik de boot te water zou laten om vervolgens naar het huisje dat we geregeld hadden te varen.
Het was 15-20 minuten varen naar het desbetreffende park. De boot kon voor het huisje liggen, perfect. Om 15.30 was alles geregeld en waren we verzekerd van een slaapplek voor de komende 3 nachten. Jeroen zou pas rond 19.30 arriveren. Wat zou ik eens gaan doen in de tussentijd? Ik had nog een uur over voordat het donker werd. Onderweg was ik al wat scholen aasvis tegengekomen en ik besloot daar maar eens mijn geluk te gaan beproeven. 10 minuten later lag er een sardien op de bodem te wachten op wat komen zou. Het begon al te schemeren en de witvis werd aardig actief aan de oppervlakte. Het vertrouwen groeide. Langzaam werd mijn dobber (Fox deadbait pencil) onderwater getrokken. De baitrunnen begon langzaam lijn af te geven. Het teken om de haak te zetten. Ik haalde goed door met de 3 ponds hengel, maar sloeg mis!? Om eerlijk te zijn gebeurd dat me niet zo heel vaak. Misschien een kleintje. Snel een nieuwe sardien overboord nu het nog een beetje licht was. Binnen 10 minuten loopt weer mijn dobber weg. Nu is het wel raak en geen kleintje ook. Ik kan haar gemakkelijk landen. Snel een plaatje en even op de meetplank. Net iets over de meter. Wat een lekker begin zon bonus vis.

Als ik later die avond met Jeroen aan het eten ben in een restaurantje waar ze overheerlijke stukken vlees serveren, vertel ik hem pas dat ik al met 1-0 voor sta en laat hem de foto’s en filmpje zien.
De volgende morgen gaat de wekker gaat om 5.30. In het donker laden we alle spullen die we nodig denken te hebben. Na 15 minuten varen zijn we aan het vissen op dezelfde stek al waar ik de avond daarvoor 2 aanbeten had gekregen. Voor half 8 gaat een van de twee doodaashengels af. Aangezien ik de eerste meter al binnen heb, is deze aanbeet voor Jeroen. Helaas slaat hij mis. Toch geeft de snelle aanbeet moed. 10 minuten later is het dezelfde hengel die weer af gaat. Nu is het mijn beurt. Wel raak. De vis wordt vakkundig -al zeg ik het zelf- naar de boot gedrild. Met 96cm een prima begin.

10 minuten later zie ik mijn dobber ineens niet meer. De lijn loopt al strak. Aan de andere kant van de lijn zet een duikboot haar motor aan. Met mijn stugge hengel en gevlochten lijn heb ik heel direct contact met de vis. Dit moet weer een meter zijn. Als ik de massieve vis bij de boot zie, ben ik wel een beetje onder de indruk. Even kijken waar het dregje zit en dan til ik haar binnen boord. Zo wat een vis. 117, vakantie in eigen land geslaagd!

Ik zit na te genieten als Jeroens dobber ineens vertrekt. Ditmaal heeft Jeroen meer geluk en een mooie 80tiger wordt in het water onthaakt. Zo Jeroen is ook niet voor niets aan dit avontuur begonnen. Het lijkt even wat rustiger te worden, maar als Jeroen bezig is het een eitje bakken voor het ontbijt, is het weer een van de hengels op de piepers die bezoek gekregen heeft. Ik geef de hengel snel door aan Jeroen, die na de aanslag kan beginnen aan het drillen van zijn tweede vis van vandaag. Het blijkt en ook mooie te zijn. Met 102 de 2de meter.

De hengel ligt net weer in of de pieper gaat weer af; zo komen we nooit toe aan het ontbijt. Het is nu mijn beurt, helaas geen monster, maar met 89cm erg welkom.

Ik denk te kunnen beginnen aan mijn witte bolletje met gebakken ei, als wederom een van de piepers af gaat. Het moet niet gekker worden. De vis heeft er zin in. Als ze eindelijk bij de boot is, lukt het me niet in een keer haar te pakken. Als ik haar uit het water til, valt het pas op wat voor massieve vis het is. Met 112 weer een vis van boven de 110.

Gelukkig krijgen we hierna tijd om ons broodje op te eten. Pas ruim een uur na laatste vis is het wederom een pieper die afgaat, zo heb ik me laten vertellen, want zelf ben ik net even aan het plassen. Wederom een dikke vis die net (echt waar Jeroen…) de meter niet haalde. 99.354cm.

Rond de middag een halve aanbeet, ik besluit toch maar aan te slaan, misschien wel tegen beter weten in; mis. Jeroen krijgt 10 minuten later de herkansing. Dat gaat hem beter af dan mij. De 2.75 ponds hengel staat zo krom als een hoepel. Geen grove gebouwde vis, maar wel een met een machtige kop en een stuk langer dan we aanvankelijk dachten. Met 115 de derde vis boven de 110 en de 4de meter alweer.

Hoewel we nog wel een visje verwachten aan het eind van de middag, blijven de piepers angstvallig stil. Als het in de schemering begint te regenen, besluiten we dat het mooi geweest is voor vandaag. 20 minuten later zitten we heerlijk in ons huisje naar het plotseling opkomend noodweer te kijken. Wat een dag!

Wat zou de 2de dag allemaal in petto hebben voor ons...?

Wormenkwekerij WasseTopdobbersHengelsport SappemeerLASEBODe Graankorrel Oude Pekela.Vakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.MatrixCarpzoomHengelsport en Botenbeurs 2017SOLITH Fish - CrestaMarcel vd EyndeGURU Knowledge is power.T Wisentbos DrontenCamping Wedderbergen wedde dat je terug komt.Preston Innovations.Verpa-Geers Groundbaits.HengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.Hengelsport Hennie Kruidenier.

Verkoop & Aanbiedingen

Elektrische kar voor je viskofferDriepoot-HengelsteunBeetmelderWalter medium float matchhengelVoordeelset: 2 stuks S-WimmerKunstaas, jerkbaits: JERKZ – M ‘Green’ en’Shiny blue’Viskoffer met plateau