banner de witvisser

Marcel vd EyndeGURU Knowledge is power.Preston Innovations.Verpa-Geers Groundbaits.HengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.T Wisentbos DrontenVakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.Hengelsport SappemeerHengelsport Hennie Kruidenier.Wormenkwekerij WasseSaga-the-game-changer - CrestaDe Graankorrel Oude Pekela.Gruppen Angelsport Emlichheim

Eindelijk een beetje tijd gevonden voor een korte terug blik op een super week aan de oevers van de River Bann. Uiteindelijk word het gevoel na zo’n week ook een beetje bepaald door het resultaat, echter denk ik dat ik voor iedereen uit het team spreek dat we allemaal terug kunnen kijken op een super EK.

We waren met de ploeg een aantal dagen eerder afgereisd om zo een paar dagen eerder in de buurt van het parcours te gaan trainen. Frans had er al een aantal dagen op zitten voordat het parcours gesloten was en dat verschafte al de nodige info, zeker wat betreft materiaal was dit erg zinvol. Zelf heb ik een paar jaar terug al eens in November op het bewuste parcours gevist echter was dit met 6 deeltjes in de hand of met de feeder en totaal niet te vergelijken met de situatie van nu.

De trainingsweek begon, en zelf heb ik maandag een dagje niet gevist, met een ploeg van 7 mensen zou er elke dag iemand niet vissen waardoor je door langs het parcours af te lopen wat kennis op kon doen van het parcours. Wij kwamen door ons loting schema niet in de eerste drie boxen terecht, deze boxen waren toch wel wat anders dan de rest van het parcours en door daar er tijdens de training te gaan kijken kreeg je ook van dat gedeelte toch een beetje een goed beeld.

De eerste paar dagen hadden we nog een beetje de hoop dat de visserij nog zou verbeteren, echter toen de situatie na woensdag nog steeds hetzelfde was, gingen we er toch langzaam vanuit dat dit ook de visserij in het weekend wel eens kon worden. Tot nu toe hadden we gewichten gevangen tot zo’n 3 kilo en dit bleek over de gehele linie nog niet eens zo slecht te zijn. De vangst bestond uit een enkele bonus hybride, maar voornamelijk uit voorn en baars. Het was een kwestie van heel actief vissen en blijven zoeken naar de juiste vis manier, de laatste twee dagen hebben we dan ook gebruikt om de voer en vis manier in onze ogen zo veel mogelijk te perfectioneren om zo snel mogelijk vissen op de plek te krijgen en de dikste vissen eruit te selecteren voorn zover dat mogelijk was. Het eerste en het laatste uur waren namelijk het productiefste en met een paar vissen in je net het eerste uur zit je toch een stuk lekkerder op de kist.

De eerste dag mocht ik plaats nemen op D14, een nummer uit de box waar wij op maandag ook getraind hadden, dit was echter in het bos, en de lage nummers in D vak waren de bekende 40 nummers van de River Bann, en juist op die nummers werd de gehele week al redelijk goed gevangen. We hadden besloten een plaatje voer te gooien en daar vervolgens een aantal bollen leem met ver op te cuppen. Door te beginnen met iets groter haakaas(een pinkie met 3 vers) en een wat zwaardere dobber probeerden we een iets grotere vis uit te selecteren, voordat de beet eruit ging en een lichter tuigje noodzakelijk was. Direct kreeg ik en paar goeie beten en kon een aantal maatse voorns en baarzen vangen. We hadden besloten om de gehele wedstrijd hennep bij de blijven schieten in de hoop de vis geïnteresseerd te houden om in de buurt te blijven van de plek. Na een uur word het een stuk minder en was het hoog tijd om bij te cuppen, dit bijcuppen was erg belangrijk want ook dat was nodig om de vis actief te houden. Ook als je geen reactie kreeg was het zaak te blijven cuppen, zodat er iets gebeurde op de plek. Tot het einde van de wedstrijd kreeg ik regelmatig een beet en kon een goeie 35 vissen vangen, gezamenlijk goed voor ruim 2 kilo en een tweede plaats in het vak, uiteindelijk behaalden we de eerste dag 34 punten en een 6e plaats, 10 punten achter de podium plaatsen, wat met dit grillige parcours toch nog wel wat mogelijkheden betekende.

Zondag, we waren druk bezig het voer en aas te verdelen toen de regen met bakken uit de lucht kwam, gelukkig waren we zo goed als klaar en kon alles snel de bus in. We hadden op het oog een redelijke loting, waarbij ikzelf het laatste nummer in het C vak toebedeeld kreeg. Tussen C en D zat een onderbreking van drie stijgers wat dus het nodige voordeel met zich mee bracht. Een goede kans dus om een goede uitslag te vissen! We hadden besloten niks te veranderen aan het aanvoeren en na een langzame start begon in toch wat beten te krijgen. Deze vissen waren een stuk kleiner als de dag ervoor, maar ik kreeg tenminste een beetje ritme. Van stefan begreep ik dat de vangsten een stuk minder waren als de dag ervoor en dat elk visje belangrijk was, in 2 van de 5 vakken deden we erg goed mee, maar in de andere vakken was het erg taai. Na een kleine twee uur, kreeg ik toch een serie goeie beten achter elkaar en kon ik een 5/6tal vissen vangen, na deze vissen gebeurde er helemaal niks meer. Bijcuppen had tot nu toe eigenlijk weinig instant reactie opgeleverd echter had ik het gevoel dat dit toch noodzakelijk was en besloot om dan ook twee kleine bolletjes te cuppen, gelijk na het inzetten van de dobber kwam deze geheel uit het water en had ik een grote vis gehaakt. Na een paar spannende minuten kwam een hybride van zo’n 500gram boven, een echte bonus dus! Gelijk volgde een mooie baars en was het weer stil, ik besloot om nog een keer bij te cuppen en hetzelfde spelletje herhaalde zich weer, echter was deze vis met 250/300 gram wat kleiner maar meer dan welkom! De resterende tijd van de wedstrijd bleef het net als is de rest van het vak erg rustig en kreeg ik zeer sporadisch een beet van een kleine voorn of baars.

De laatste 40 minuten werden er door zowel Meindert als Peter enkele hele belangrijke vissen gevangen, door geconcentreerd te blijven vissen. Vissen die heel erg belangrijk waren voor onze uiteindelijke bronzen team medaille. Toen de weegploeg bij mij aankwam was ruim 900 gram hoog, en wist ik zeker dat ik het vak gewonnen had, mij vissen wogen iets meer dan 2kilo wat, totaal ruim 4 kilo met 3 punten betekende. Voor zowel de individuele uitslag als de team uitslag was het even een uurtje spannend, maar als team werden we net achter de Fransen derde en 3 punten was genoeg om individueel te winnen!

Als team hebben we er de gehele week echt hard voor gewerkt, en ik wil dan ook iedereen bedanken voor de top week!

I also want to thank Drennan International for the great support, absolutely brilliant!

Marcel vd EyndeGruppen Angelsport EmlichheimVerpa-Geers Groundbaits.T Wisentbos DrontenPreston Innovations.De Graankorrel Oude Pekela.Wormenkwekerij WasseVakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.Saga-the-game-changer - CrestaGURU Knowledge is power.Hengelsport Hennie Kruidenier.HengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.Hengelsport Sappemeer