banner de witvisser

MatrixTopdobbersHengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.Verpa-Geers Groundbaits.Preston Innovations.Hengelsport Hennie Kruidenier.Camping Wedderbergen wedde dat je terug komt.Hengelsport SappemeerDe Graankorrel Oude Pekela.CarpzoomSOLITH Fish - CrestaGURU Knowledge is power.Vakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.T Wisentbos DrontenMarcel vd Eynde

De Viking Cup 2018

Na jaren is er weer een wedstrijd georganiseerd in Denemarken. Geert Pakvis had de stoute schoenen aangedaan en heeft contact gezocht met Flemming Eriksen om eens een wedstrijd in Denemarken te vissen. Flemming zit in het WK team van Denemarken en dit team word gecoacht en gesponsord door Geert en Peter vd Willik. Hierdoor kon er een korte slag gemaakt worden door bij Flemming te informeren of er in Denemarken gevist kon worden.

Wat oude bekenden

Flemming was lid van een visclub en deze club viste altijd op een meer bij Ishoj hier werd brasem en voorn gevangen. Na wat overleg is er besloten om de Viking Cup pairs op te zetten. De datum was bekend en de eerste 15 aanmeldingen waren binnen een mum van tijd binnen. Ook wij hadden ons aangemeld. Na onze reis van vorig jaar naar Zweden hadden we besloten om nu met een aantal vissers naar Denemarken te gaan. Er hadden zich uiteindelijk 21 koppels aangemeld waarvan twee koppels niet meer mee konden doen vanwege bepaalde omstandigheden.

Lekker relaxen voor de loting.

Onze groep bestond uit  Jeroen Jansen, Roelof Koekoek , Henk Dimmendaal , Wim de Boer , Arend Profijt en ondergetekende. Wij hadden een huisje gehuurd in Stroby Egede een kleine veertig kilometer verderop. Wij hebben dit via een nedelands bureau geregeld. Mijn Deens is niet zo goed en ik wist niet bij wie ik moest zijn om wat te regelen.

Koppel Mikkers en Bosmans in de rust stand.

Wij zijn allemaal op verschillende tijden vertrokken naar Denemarken. Roelof en Henk waren de eersten die aan de reis begonnen. En zo druppelden wij die kant op. Het was een reis die goed te doen was. Je kon via de brug naar Ishoj of met de boot. De boot was wel duurder maar wij besloten dit te doen. Dan kon je nog mooi even drie kwartier uitrusten. Voor ons duurde de reis ongeveer acht uur.

Na dat we daar aangekomen waren hebben we nog even twee a drie uurtjes geslapen en zijn naar het parcours gegaan om even te kijken of er iets gevangen werd. Op het parcours zaten al enkele vissers die op dat moment druk bezig waren om voorns te vangen. Wij stonden bij een paar Denen te kijken. Zij vingen op dat moment slag op slag mooie voorns. Ook zij visten mee met de Viking Cup.

Victor Bjerre vangt een mooie Brasem

Na een poosje rond gekeken te hebben gingen we weer naar het huisje om wat te eten en onze spullen voor te bereiden voor een oefen sessie op dinsdag. Die avond nog even bij elkaar zitten om een biertje Whisky en fris  te drinken en wat onzin te verwisselen gingen we een paar uur slapen.

De dinsdag was een oefensessie voor ons. Wij waren al vroeg op om op tijd bij het water te zijn. Jeroen en ik besloten om op nummer tien te gaan zitten. Daar zat de Deense visser ook en hij kon daar vis vangen. Dat moest ons ook gaan lukken. Jeroen ging met de feeder en ik met de stok. Ik had de stok voor de zekerheid nog in de bus gegooid als het feedervissen niet ging.

Onze Belgische vrienden Dennis Kwanten en Ivo Schuurmans met een paar mooie brasems.

Die dag hebben we niet zo heel veel gevangen. Aan de Feeder werd niets gevangen en met de stok had ik dertien voorns en een brasem gevangen. Hiermee had ik de meeste vissen gevangen en waren de vissen nog niet los. Wel waren wij los. We kwamen weer oude bekenden tegen van Ketelmeer / Huttenheugte en Ierland. Dat is wel gaaf dat je in Denemarken ook oude bekenden tegen komt.

Lekker in het zonnetje.

Even bijkletsen en de voorbereiding voor de Hardcore Cup kon beginnen. Even aas halen bij Geert. Dit was ideaal. Je hoeft zelf nergens voor te zorgen. Van te voren bestellen en het aas staat klaar. (Goed geregeld Geert)

Voer klaar maken tactiek bespreken voer door roeren nog meer tactiek bespreken. Voor het slapen gaan nog even het voer bevochtigen hierna nog even tactiek bespreken . Daarna bespreken welke tactiek we nu gaan gebruiken. Al met al werden we hier niet wijzer van. Het werd dan ook tijd om even te gaan slapen.

De organisatie is klaar voor de loting.

Klik hier voor foto's Hardcore Cup.

Hardcore Peter vd Willik                Verpa groundbaits                Hardcore Peter vd Willik

Woensdag werd de Hardcore Cup gevist.

Er werd die ochtend om zeven uur geloot. Wij moesten elke morgen vroeg op om op tijd bij de visclub te zijn. Wij moesten elke dag nog drie kwartier tot een uur rijden. Bij de loting was het erg gezellig veel bekenden kwamen elkaar weer tegen en haalden oude koeien uit de sloot en de verhalen kwamen weer los. Het was een gekakel van heb ik jou daar. En dat van 18 koppels. Ja 18 koppels deden mee met de Hardcore Cup. 1 Koppel zou de volgende morgen pas van start gaan bij de Viking Cup.

Weer naar de loting bij het clubhuis.

Tegen kwart over zeven was het dan zo ver. Er kon geloot worden. Wij moesten het die dag op stek 17 doen. Met als directe buren Martin Nachtegaal en Willem Nouris. Met Martin heb ik mooie tijden meegemaakt in Ierland en Duitsland. Martin weet wel hoe je in het buitenland moet vissen. En nu had hij zijn vaste koppelmaat Willem Nouris ook nog bij hem.

Koppel De Boer en Profijt winnen de Hardcore Cup.

Het was deze dag niet wild. Alleen op de plekken waar wij geoefend hadden werd er redelijk gevangen. Onze vrienden en huisgenoten Arend Profijt en Wim de Boer wisten deze wedstrijd te winnen. Op stek 11 vingen deze mannen meer dan zestien kilo aan voorn. Plaats twee kwam van stek 12 en plaats drie van stek 10. De vissen lagen wel erg plaatselijk die dag.

Fuhrmann en Seipel plaats twee bij de Hardcore Cup.

Klik hier voor het verslag van de Hardcore Cup.

Wij hebben die dag niet zoveel gevangen met ruim drie kilo eindigden we op plaats acht. Op zich waren we wel tevreden. Wij vissen niet zo vaak samen en dit was ook de eerste keer voor Jeroen dat hij deze visserij mee maakt. Die avond moesten we ons voorbereiden op de eerste dag van de Viking Cup. We gingen er van uit dat het om de voorn visserij zou gaan. Er werden tijdens de Hardcore Cup veel voorns gevangen en ook grote voorns.

Nu waren wij hier niet op voorbereid. We gingen er van uit dat er over het algemeen brasem met de feeder gevangen zou worden. Gelukkig had ik op het laatste moment mijn vaste stok nog in de auto gegooid. Hier zat ook nog een zeven meter hengel in. Deze kon in ieder geval gebruikt worden. De rest werd aangevuld met topsets van mijn vaste hengel.

Eriksen en Bjerre plaats drie.

Ik liet het loten deze week aan Jeroen over. Mocht er verkeerd geloot worden dan lag het niet aan mij . Bij de loting kwamen de verhalen weer naar boven. Na de vangsten van de dag er voor waren er een aantal vissers erg negatief. Wij hadden hier geen last van het was voor ons een vis vakantie. Als je maar lol hebt dan is het altijd goed. Jeroen pakt nummer 16 en daar waren we op zich wel blij mee. Hier hadden Martin Nachtegaal en Willem Nouris gevist en wij stonden er naast en keken er naar.

Vader en zoon Tillema plaats vier

Met goede moed richting het water en de boel opbouwen maar. Gelukkig hadden we elke dag mooi de tijd om de boel op te bouwen. We mochten er ongeveer drie uur over doen. Dan heb je tijd genoeg. Maar als je Jansen heet ben je die tijd wel nodig. Wij stonden weer zo lang te kletsen dat we toch weer moesten haasten om de boel klaar te maken. En dan zal je altijd zien dat er weer iets niet klopt.

Nouris en Nachtegaal plaats vijf.

De wedstrijd kon beginnen. Ik was nog aan het voeren en we zagen de buren al vis vangen. We zaten naast een koppel uit Denemarken en naast Hennie Baert en Peter v Drie. Even later vingen wij ook een voorn en toen ging het los. Het was echt een prachtige visserij. We hadden er een mooi systeem in en dat werkte prima. We hadden de voorns goed aan het azen en we vingen slag over slag mooie voorns. We zagen niet wat de buren vingen maar volgens mij vingen ze overal goed vis. Dit ging ruim twee uur door en toen was het opeens gebeurt. Op een gegeven moment ging het mis. Jeroen had problemen met het elastiek en ik kreeg de boel wat in de knoop. De regelmaat was er uit en volgens mij was dit ons fataal geworden.

Robben en Lasse plaats vijf.

We konden af en toe nog een verdwaalde voorn vangen. Verderop en op de kopstek zagen we nog dat er redelijk goed gevangen werd. Het duurde veel te lang voor dat we weer een paar vissen op de plek kregen. Jeroen besloot om maar met de Feeder te gaan vissen. Hier ving Jeroen ook nog een paar voorns. Wij vingen die dag 27 kilo aan voorns. Wij hadden op dat stuk heel goed gevangen. Alleen de kopstek ging met drie kilo over ons heen. Hierdoor wonnen zij de sector. Wat als…..

Winnaars Marcel Bosmans en Henk Mikkers.

Het was in ieder geval voor ons een mooie visdag. Er was die dag heel veel gevangen.Met onze 27 kilo aan voorn eindigden wij op plaats negen. Deze dag werd gewonnen door koppel Mikkers en Bosmans met bijna 74 kilo aan voorn. Een knappe prestatie. Veertig kilo meer dan de nummer twee Luschnat Jaworski het was een mega goede dag.

Klik hier voor het verslag van dag 1.

We hadden nu wel materiaal pech en we moesten hier iets aan doen. Wij hebben toen maar even contact gezocht met Dennis Kwanten en Ivo Schuurmans onze Belgische vrienden of zij nog iets voor ons kunnen betekenen. Dat was geen probleem en Dennis en Ivo hebben nieuw elastiek in de hengel geplaatst. (Bedankt) Dat is het voordeel als je bekenden aan het water hebt. Iedereen helpt elkaar.

Nummer twee Koppel Schroder en Lutz.

Die avond was het een korte avond. We moesten weer op tijd loten. Na twee biertjes knikte ik al dubbel en kon ik mijn ogen haast niet meer los houden. Het nadeel voor mij was wel dat mijn bed in de kamer zat. Ik mocht elke avond het licht uit doen en met de vroege vogel Roelof Koekoek was ik ook altijd heel vroeg wakker.

Plaats drie Dimmendaal en Koekoek

Dag twee kon beginnen en we hadden hoge verwachtingen van deze dag. De wind was gedraaid en stond op de kant en deze was vrij stevig. Wij moesten naar sector  A . Er was overal goed gevangen maar ondanks dat werd er gezegd dat we nummer vijf niet moesten pakken. Hier zat je een stuk terug en kon je niet op de juiste lijn vissen mits je een matchhengel bij je had. En dat hadden we niet. Jeroen had goed zijn best gedaan om nummer vijf niet te pakken maar het lukte hem toch. Ik had zoiets van er was gisteren ook redelijk goed gevangen waarom vandaag niet. Maar bij de plek aangekomen zag ik het al. Wij zaten wel vijf meter terug op de rest. Dat zou lastig worden om op dezelfde lijn te vissen als de buren. Zeker met deze wind.

Plaats vier koppel Eriksen en Bjerre.

Spullen klaar maken en uitpijlen maar. Ik kon miijn drie gram dobber niet goed op de plek krijgen en mijn hengel kraakte al alle kanten op. Dat werd spannend. Na het opbouwen hadden we nog even tijd om te praten met collega vissers. Ik gaf aan dat het een zware strijd zou worden met deze wind en mijn drie gram dobber. Willem Nouris gaf aan dat hij nog wel een vijf gram dobber voor mij had en dat ik deze wel mocht gebruiken. Hier was ik blij mee. Ook weer geregeld.

Willem Nouris bezorgde ons een vijf gram dobber.

De wedstrijd kon beginnen. Voeren en vissen maar. Het zat ons deze dag niet mee. Allereerst bij de tweede of derde worp had ik nog een kleine dertig cenimeter van mijn hengel in de hand de rest lag voor mij. Deel er af en maar weer telescoop van maken. Ik heb er nu delen bij die uit drie of vier stukken bestaan. We vangen nu ook weer regelmatig een voorn tot dat Jeroen zijn dobber stuk gooit en ik op hetzelfde moment aan sla en mijn elastiek kwijt ben. Daar had je het al een knooi dag van heb ik jou daar. De boel weer klaar en we konden nog een paar vissen mee vangen. Stek vijf was echt een mindere plek. In het begin konden we nog wat vangen maar verder in de wedstrijd blijkt dat de vissen toch wat verder van de kant gaan en hier konden wij niet komen. Dit was voor ons een mindere dag wat vissen betreft. Voor de rest hebben wij ons prime vermaakt. De buren ook denk ik.

Druk bij de weging aan de andere kant van het vak.

Wat wel duidelijk was wij hadden geen goed materiaal voor deze visserij. Het was vol gas voorns vangen als ze even langs kwamen. Op stek twee zat koppel Lutz en Schroder. Zei winnen dag 2 met veertig kilo.

Klik hier voor het verslag van dag 2

Het clubhuis van de vissers van Ishoj.

Het was al weer tijd om de laatste dag te vissen van de Viking Cup. Wat gaat die tijd toch snel.We moesten nu naar sector B met de nummers 10 11 en 12 als goeie nummers. Met andere woorden 50 % kans op een goede stek. Jeroen ging weer met volle moed naar de loting om een nummer te pakken en hij tovert nummer acht uit de zak. Deze week zat ons de loting niet mee. Op nummer acht was het weer afwachten of er wat gevangen werd. Wat wel leuk was dat we weer naast Vader en zoon Tillema zaten en aan de andere kant op zeven stonden de toppers Mikkers en Bosmans. Een reden voor ons om goed ons best te doen en de buren er af te vissen.

Ook de Zwanen waren hier aanwezig en zeker niet schuw.

Na de loting kwam Dick Valstar bij me en hij vroeg of ik nog een paar zeven meter hengeltjes kon gebruiken. Dick had het verslag gelezen dat mijn hengel het bijna begaf en daarom bood hij dit ons aan. Zo zie je maar weer hier staat iedereen voor je klaar als je iets niet goed voor elkaar hebt. (Bedankt Dick)

Met deze zeven meter hengeltjes gingen we met meer vertrouwen naar de waterkant. De wedstrijd kon beginnen en wij vingen net zoals bijna iedereen goed voorn. Mijn gevoel gaf aan dat we het helemaal nog niet zo slecht deden. Alleen werden de vangsten in de loop van de wedstrijd wel minder terwijl er op de hoge nummers in onze sector gewoon doorgevangen werd. Wat op viel was dat het af en toe stil viel er zo een brasem gevangen kon worden. Jeroen had er twee en ik één. Dit waren brasems van rond de kilo. Elders werden brasems gevangen van boven de drie kilo.

Klik hier voor foto's Hardcore Cup.

Vader en zoon Tillema vangen ook hun visje wel.

Op een gegeven moment waren de voorns zo goed als weg en ging het vissen over in dom lullen met de buren. Als je dan op dat niveau zit gaat de tijd wel erg snel. Het was dan ook binnen de kortste keren afgelopen en onze Viking Cup zat er op. Het was voor onze buren Mikkers en Bosmans nog wel even billen knijpen. Zij hadden de laatste wedstrijd niet zo veel gevangen terwijl koppel Lutz en Schroder net zoals gisteren weer een goede dag hadden.

De weging kon beginnen. De wedstrijd werd gewonnen door Flemming Eriksen en Victor Bjerre op stek 13  met veertig kilo. Na de weging was het bekend dat koppel schroder en Lutz nog maar zeven kilo te  kort kwamen voor de eindoverwinning. De eerste klap was een daalder waard en hierdoor winnen Koppel Bosmans en Mikkers de eerste editie van de Viking Cup.

Het was voor ons een super week en ik wil dan ook iedereen bedanken voor deze gezellige week.

Natuurlijk een pluim voor Flemming Eriksen hij is al twee weken volop bezig om alles in goede banen te leiden. En voor Geert Pakvis dit dit evenement op de kaart heeft gezet.

Flemming Eriksen (Rechts) Heeft super veel werk verricht om dit event door te laten gaan.

Nog een paar wist u datjes:

Wist u dat:

Roelof Koekoek en Henk Dimmendaal op het hele parcours aanwezig waren. De ene kant van het parcours hoorden wij Koekoek en op de andere kant van het parcours Dimmendaal.

Marcel Bosmans ook wel op Ballet kan of het zwanemeer kan dansen.

Hennie Baert snachts een motorzaag bij zich heeft Klik om de zaag te bewonderen geluid aan.

Martin Nachtegaal en Willen Nouris nu voor Lahr Hengelsport vissen.

Jeroen Jansen tijdens de wedstrijd iedereen op de hoogte hield van onze gesprekken en zijn lach.

Arend Profijt met vd Eynde vist.

Onze Belgische vrienden een pechweekend hadden. Op de terugweg een zeemeeuw op de voorruit ruit kapot. Dennis Kwanten nu in het ziekenhuis ligt met een bloedvergiftiging na wondroos en Deens water. (Beterschap Dennis)

Dennis helemaal van de wereld.

Jeroen Jansen wel eens vergeet om Casters bij te schieten.

Voor al het aas en andere artikelen bij Geert Pakvis terecht kunt.

Aas genoeg.

De vrouw van Martin Nachtegaal verkeerd geïnformeerd was en al het niet gewonnen geld al uitgegeven had.

Wij zaterdagnacht terug zijn gereden en dat wel zwaar was.

Onze Belgische vrienden net de boot misten en wij er net op zaten.

Henk Dimmendaal net zo goed kan koken als vissen.

Ik nu nog versleten ben.

Als Wim de Boer er is er altijd vis gegeten word.

Geert Pakvis ondanks zijn uitspraken wel een geschikte kerel is.

Wij in goede gezondheid volgend jaar weer van de partij zijn.

Ik waarschijnlijk wel iets vergeten ben om te melden.

De Witvisser.

17 Kalkman Huiding       0 17950 3900 7400 29250
19 Stamberger Schröder       0 NLW NLW NLW 0
          0       1152400

Victor Bjerre vangt een mooie brasem tijdens het trainen.

Het was gezellig in Denemarken.

Verpa groundbaits               Verpa groundbaits                Verpa groundbaits

Klik hier voor foto's Hardcore Cup.

HengelsportLauwe De hengelsportzaak van Maas&Waal.Marcel vd EyndeHengelsport SappemeerVerpa-Geers Groundbaits.TopdobbersPreston Innovations.SOLITH Fish - CrestaVakantiepark Bergumermeer Vissen in Friesland.Camping Wedderbergen wedde dat je terug komt.MatrixCarpzoomDe Graankorrel Oude Pekela.T Wisentbos DrontenHengelsport Hennie Kruidenier.GURU Knowledge is power.